Gröna Lund

Gröna Lund

Gröna Lund slog upp sina portar för första gången 1883 och är numera en av landets ledande besöksattraktion med över 1,5 miljoner besökare per säsong.

Ett besök på Gröna Lund innebär alltid glada tjut, pirr i magen, spänning och underhållning för hela familjen. Under hela säsongen 2014 åts det 262 509 kulor glass, 157 123 hamburgare, 8.7 mil godisremmar, 107 904 sockervadd och 52 040 popcornstrutar.

Sedan några år tillbaka utrustades det välkända vattenhålet Tyrol med ca 1 200 gäster om dagen, samt restaurangerna Kryddhyllan, Krejsys och Ham3 med matavfallssystemet Lipidus. Systemet innefattar matavfallskvarnar, en uppsamlingstank och en fettavskiljare.

– Det nya är sättet att hantera avfallet är verkligen bra. Tidigare krävdes 2-3 man som ägnade mycket tid och kraft åt avfallshanteringen. De hämtade avfall varje morgon från varje restaurang i kärl som kunde väga upp till 100 kilo per styck. Bland annat skulle avfallet från Kryddhyllan flyttas via hiss ned till marken. Sedan kördes det med elbil till förvaringsutrymme i Allmänna Gränd, där avfallet enligt plan skulle hämtas kl 9 varje morgon, säger Göran Ahlstrand, projektör inom Bygg&Fastighet på Gröna Lund.

Eftersom tiden oftast inte hölls blev det ett tidsödande jobb för Gröna Lunds anställda att passa när tömningen skedde. Först därefter kunde ju kärlen fraktas tillbaka, rengöras och användas igen. Inte jättetrevligt eftersom försenad tömning innebar att transporten kunde ske efter att Gröna Lund öppnat och besökarna strömmat in.

Gröna Lund kommer även att spara pengar på Lipidussatsningen. – Personalen kan göra vettigare saker än att köra runt med avfall och vi får lägre kostnader för sophantering.

Källa: Gröna Lund, Rensa Entreprenad

Läs ett referensreportage om Gröna Lund

Kontakta oss

Jag vill veta mer!

Ring oss på 08-724 0160
Eller fyll i nedan så hör vi av oss